Cumhuriyetin İlk Yerli Gemisi: Gölcük Yağ Tankeri
Pek çoğumuz yerli
gemi yapımında ilk gemilerin Ada Sınıfı (Milgem) korvetler olduğunu düşündü.
Ama ilk yerli gemimiz çok daha eskiye dayanıyor. 1935 yılına. Ord. Prof. Ata
Nutku (o dönemde Mühendis Yüzbaşı) tarafından Gölcük Tersanesi’nde yapılan gemi
aynı zamanda o dönemde ortaya çıkan Türkiye’de gemi yapılamaz düşüncesine bir
cevaptır.
“Türkiye’de
gemi yapan adam.” olarak bilinen; pek çok tersanenin ve İstanbul Teknik
Üniversitesi Model Gemi Laboratuvarının kurucusu olan Nutku, 1925 yılında
Hollanda Fijenoord Tersanesinde stajdan sonra yurda dönmüş, Yavuz Zırhlısının
onarımı, 1933 yılında kaza geçiren I. Dumlupınar denizaltısının onarımı gibi
kritik görevlerden sonra sipariş ettiğimiz iki muhribi İtalya’dan teslim almak
üzere oluşturulan komisyonda bulunmuştu. 1934 yılında İtalya’dan döndükten
sonra o dönemde “Gemi yapımının Ankara’sı” olarak adlandırılan Gölcük
tersanesinde göreve başladı. Bir yandan gemilerin donatımları ve bakımlarıyla ilgilenirken
diğer yandan da işçileri yetiştiriyordu. Gizlice Gölcük yağ tankerinin
çizimlerini ve planlarını oluşturmaya başladı. Hiçbir izin almadan geminin
omurgasını kızağa yerleştirerek yapıma başladı. Gemi yapımı başladıktan sonra
bakanlıktan izin almak için başvurdu. İzin alındıktan sonra üretim
hızlandırıldı. Nutku pek çok kişi tarafından engellenmeye, vazgeçirilmeye
çalışıldı. Üretim birçok kez maddi imkânsızlıklar yüzünden durmak zorunda
kaldı. Ata Nutku babası Süleyman Nutki Efendi gibi inatçı ve kolay pes etmeyen
bir yapıya sahipti. Babası Osmanlı Donanması’ndayken birkaç kez sürgün edilmişti.
Aynı zamanda Süleyman Nutki Efendi İstanbul’daki Deniz Müzesi Komutanlığı ve
Kılavuz kaptanlık teşkilatının kurucusuydu. 1 Kasım 1935 tarihine gelindiğinde
Nutku Gölcük’ü denize indirmeyi başardı. Nutku Türkiye’de gemi yapılamaz
diyenlere karşı bir zafer kazanmış, Türk Donanması’na harp gemilerine makine
yağı nakledebilmesi için bir tanker armağan emişti. Bu olay tüm yurtta
heyecanla karşılanmış, gazeteler bu olaya manşette yer vermişti. Mareşal Fevzi
Çakmak çektiği bir telgraf ile Ata Nutku’yu tebrik etmişti. Ayrıca Ata Nutku’ya
ikramiye verilmiş, Nutku bu ikramiyeyi projede birlikte çalıştığı işçilere
ziyafet vermek için harcamıştı. Fakat maddi imkânsızlıklar yüzünden geminin
donatımı oldukça uzun sürdü ve hizmete 1 Ocak 1938 tarihinde girebildi. Ata
Nutku’nun diğer bir başarısı Atak mayın gemisidir. Bir römorkörü tekrar
düzenleyerek bir mayın dökücü gemiye dönüştürmüştü. 1938 yılında denize inen bu
gemi daha çok ses getirmişti. Gazetelerde Ata Nutku ve eşi hakkında yazılanlar
geminin önüne geçmişti. Ata Nutku emekli
olana kadar şilepler, yatlar, feribotlar tasarlamaya devam etti.
İlk
önemi taşıyan diğer yerli gemilere bakacak olursak,1939 yılında Atılay denizaltısı
Taşkızak tersanesinde üretildi, 1942 yılında ilk yerli hücumbotlar Bora ve
Yıldırım Gölcük ve Taşkızak tersanesinde üretildiler. 10 Mayıs 1965’de TCG
Koçhisar karakol botu Gölcükte inşa edilen ilk harp gemisi olma unvanını
kazandı. 1972 yılında ise ilk yerli muhribimiz Berk sınıfı TCG Berk, 1976
yılında ise TCG Peyk Gölcükte üretilen ilk büyük harp gemileri olarak hizmete
girdiler. Bu gemiler aynı zamanda helikopter platformuna sahip ilk savaş
gemilerimizdi.
Yorumlar
Yorum Gönder